روشنفکری دینی

سیری در روشنگریهای نجات بخش

روشنفکری دینی

سیری در روشنگریهای نجات بخش

خروج از بحران  همه جانبه کنونی و مقابله در برابر کژیهای اخلاقی، فکری و فرهنگی جامعه مان با افزایش عمومی آگاهیهای نجاتبخش و در نتیجه آن خواست و جنبشی فراگیر برای بازسازی ساختارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است؛ آنهم نه با تکیه بر ایده های یک فرد بلکه با جمع بندی ایده های اندیشمندانی که ریشه ها، استعدادها، آفتها و مقتضیات جامعه ما و هویت فرهنگی ما را می شناسند؛ این وبلاگ تلاشی است در این زمینه و میکوشد با جمع آوری روشنگریهای راهگشا و متناسب با ظرفیتهای جامعه گامی در این مسیر بردارد. در این زمینه توجه به چند نکته ضروریست:

1. جهت گیری اصلی این وبلاگ همانطور که از نام آن بر میاید براساس این باور است که سرانجام انسان بسوی دین حقیقی باز خواهد گشت و دردهای انسان امروز همه از نشناختن شاهراهیست که آفریدگار برای تکامل انسان پیش روی او قرار داده است. 

2. بسیاری از مطالب وبلاگ ممکن است ظاهرا به موضوع روشنفکری دینی مرتبط نباشند یا حتی از کسانی نقل قول شده باشند که اساسا به عنوان روشنفکر دینی یا حتی روشنفکر شناخته نمیشوند، اما حتما در اصل سخن ارتباط و سنخیتی با موضوع فعالیت این وبلاگ و جهت گیری اصلی آن وجود خواهد داشت.

3. بر اساس این روایت از حضرت علی که "به سخن بنگر نه به گوینده آن "؛ نقل هیچ سخنی به معنای تایید و موجه دانستن گوینده آن نیست؛ حتی همان سخن نیز ممکن است تنها برای توجه دادن به موضوعی و اندیشه و تامل و طرح پرسشی در آن زمینه نقل شده باشد و نه تایید دربست آن.

4. روشنفکری دینی

در اینستاگرام (roshanfekridini@)

و تلگرام (roshanfekri_dini@)
نیز فعالیت دارد که تا حدی متفاوت و خلاصه تر از اینجاست.

 

فرهاد ح.