سنجشگری اخبار
.
مرامنامهی کسانی که دنبالهروی کورکورانهی رسانهها نیستند (مصرفکنندگان سنجشگر خبرها):
فریبدادن کسانی که خبرها را سنجشگرانه مصرف میکنند دشوار است زیرا:
• آنها جهاننگریها و منظرهای دیگر را نیز بررسی میکنند و یاد میگیرند که چگونه رویدادها را از چند دیدگاهها تفسیر کنند.
• سعی میکنند برای فهمیدن و کسب بینش به چند منبع فکری و اطلاعاتی مراجعه کنند، نه فقط به رسانههای همگانی.
• یاد میگیرند که چگونه دیدگاههای نهفته در گزارشهای خبری را تشخیص دهند.
• آنها آگاهند که یک رویداد خبری از منظرهای دیگر به شیوههای دیگری روایت میشود؛ و بر اساس همین آگاهی، گزارشهای خبری را در ذهن خودشان بازنویسی (بازسازی) میکنند.
• آنها فرآوردههای خبری را نیز به همان شیوهای تحلیل میکنند که بیانهای دیگر واقعیت را تحلیل میکنند (آنها را آمیزهای از واقعیت و تفسیر در نظر میگیرند).
• آنها گزارشهای خبری را از جهت وضوح، درستی، تناسب، عمق، جامعنگری، و اهمیت ارزیابی میکنند.
• به تناقضها و ناسازگاریها در خبرها (غالباً، تناقضها و ناسازگاریهایی که در درون یک گزارش واحد وجود دارند) توجه میکنند.
• به دستور کارها و منافعی که یک گزارش میخواهد به سود آنها کار کند توجه میکنند.
• به واقعیتهایی که روی آنها سرپوش گذاشته میشود و واقعیتهایی که نادیده گرفته میشوند توجه میکنند.
• به چیزهایی که به عنوان واقعیت بیان میشوند (اما جای مناقشه دارند) توجه میکنند.
• به انگاشتههای نهفته در گزارش که محل تردیدند توجه میکنند.
• به چیزهایی که به طور ضمنی گفته میشوند (اما بدانها تصریح نمیشود) توجه میکنند.
• حواسشان هست که کدام برآیندها یا پیامدها نادیده گرفته میشوند و بر کدام برآیندها یا پیامدها تأکید میشود.
• حواسشان هست که کدام نظرگاهها به صورتی بیان میشوند که خوشایند به نظر برسند و کدام نظرگاهها به صورتی بیان میشوند که ناخوشایند به نظر برسند.
• وقتی با گزارشی مواجه میشوند که به سمت چیزهای غیرعادی، چشمگیر، و جنجالی سوگیری دارد، به آن به همان اندازه که ارزش دارد توجه میکنند یا اصلاً نادیدهاش میگیرند؛ بدین ترتیب، آن را در همان جایگاهی که شایستهاش است قرار میدهند.
• تابوها و قراردادهای اجتماعیای را که در تعریف مسائل و مشکلات به کار میروند زیر سؤال میبرند.
ریچارد پل/لیندا الدر
چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانهها تشخیص دهیم، ص 58